1963. április
13-án az idegenforgalom elősegítésére
a Fővárosi Tanács mikrobusszal ajándékozta
meg a várost, amely három kocsiból
állt és 46 személyt tudott szállítani.
Ezt május elsejétől a lakosság
szolgálatába állítottuk.
Nagy sikere volt ennek a város utcáin,
melyet nemcsak a helyiek, hanem az idelátogatók
is igénybe vettek. Járatot indítottunk
ünnepnapokon a Vidám Park és a Halászcsárda,
illetve a Duna-part között.
Indul a mikrobusz
Bejárja a várost
Kíváncsi az utas
Vajon mit is lát most?
Kalauznő mindent
Megmagyaráz sorban
Hisz az "Ő városát"
Ki ismerné jobban?
Kedves Utasaim!
Tessék! Figyeljenek!
Modern házak között
Kertes utcák, terek.
A széles Vasmű út
Telve üzletekkel
Tágas játszóterek
Vidám gyerekekkel.
Arany Csillag Szálló
Zenés étteremmel
Várja a vendéget
Luxus kényelemmel.
Ságvári Endre tér, -
Minden csupa virág,
Szökőkút, tó, szobor,
Mint egy mesevilág.
Most egy kis kerülő
Észak-nyugat felé
Gyönyörű épület
Tárul szemünk elé.
Tanuló ifjúság
Modern új otthona,
Napfényes tantermű
Ságvári iskola.
Mikrobusz máris a
Bartók úton terem
Itt épült fel a szép
Bartók Kultúrterem.
Hangverseny, művészet
És balettiskola
Kultúra központja
Ez a szép palota.
Május 1. utcán át
Visz tovább az utunk
Szép nagy strandhoz jutunk
Gyermekmedencében
Fürdik sok apróság
Versenyuszodában
Sportoló ifjúság.
Strandtól a gyárig egy
Lombos ligeten át
Érjük el a vasmű
Tágas bejáratát.
Hatalmas kombinát
Rengeteg üzemmel
Gépek gyártásához
Vasat, acélt termel.
Gyártól visszafelé
Másik úton megyünk
Egy-két perc és már a
Vidám Parkban leszünk
Itt aztán napestig
Akad látnivaló:
Repülő, robogó,
Rakéta, kisautó.
Szabadtéri Színpad
Duna kilátás
A Zöldvendéglőben
Zene, szórakozás.
Tó mellett, hídon át
Gyönyörű út vezet
Úttörővasúton
Bejárni élvezet.
Most a városon át
Visz a mikrobuszunk
Óváros végén a
Kikötőbe jutunk
Óriás daruk az
Égfelé merednek
Lent a Dunán pedig
Sportolók eveznek.
Utunk végéhez ért
Aki megéhezett,
Halászcsárdában kap
Finom ételeket.
Még egy pillantás a
Hömpölygő Dunára.
Kedves Utasaink!
A viszontlátásra.
A közlekedés
igazi nagy ünnepe 1963. június 29-én
volt, amikor az új hajóállomás
felavatására került sor, amelynek
megépítését néhai
Kossa István közlekedés- és
postaügyi miniszter és dr. Bélay
József, a MAHART vezérigazgatója
tette lehetővé.
Felépült városunkban a Duna legszebb és legkorszerűbb hajóállomása, amelyet a Dunaújvárosi Tervezőiroda mérnökei: dr. Pável Gyula, Szente László és Nagy Sándor terveztek. Építésére a MAHART 3 millió forintot fordított.
A földszintes és emeletes részből álló állomásépületet fedett folyosó köti össze. A földszintes részben helyezték el az irodát, a pénztárt, az üvegfalú nagy várócsarnokot és a büfét. Az emeletes részben raktárakat, fent pedig két összkomfortos lakást, továbbá a nemzetközi hajózásban résztvevő hajósok részére négy vendégszobát és fürdőt építettek.
A hajóállomás 96 vasbeton cölöpön áll, a cölöpök 7—7 méter mélyen nyúlnak a földbe. az épület előtt meghagyták a két öreg tölgyfát, amelyek nemcsak díszei a környéknek, hanem esetleges jégzajlásoktól is védenek. A tervezők és az építők a rendkívüli áradásokra és jégzajlásokra is gondoltak. Hogy az épület a mozgásoknak és töréseknek ellenálljon, vasbeton alapjait csuklós szerkezetűre építették. A földszinti ablakok és az ajtók tokjai fémből készültek.
A Hídépítő Vállalat dolgozói az elmúlt három hónap alatt elvégezték a belső válaszfalazást és a szerelvényezést. Június elején lebontották a hajóállomás régi épületeit. Most a Városgazdálkodási Vállalat parképítői dolgoznak az állomás tereprendezésén és parkosításán. Az állomás mögött autóparkírozó hely is épül.
A modern vonalú hajóállomás ünnepélyest felavatására szombaton délelőtt 10 órakor kerül sor. Erre az alkalomra a Dunaújváros tengerjáró hajó is városunkba érkezik, fővárosi vendégekkel. A tengerjáró hajót városunk lakói egész napon át megtekinthetik. Az avatáson Rónai Rudolf miniszterhelyettes mond ünnepi beszédet. Az ünnepségre a városból sűrített autóbusz járatot indít az AKÖV.
Kicsi, és a nagy
Épült: Gheorgiu-Dej, Budapest
Vízrebocsátás: 1963 április
Hordképesség: 1180 DWT
Legnagyobb hossz: 81,50 m
Hossz a függ. között: 75,40 m
Legnagyobb szélesség: 10,60 m
Oldalmagasság: 4,70 m
Legnagyobb merülés: 3,10 m
Sebesség: 12 csomó
Főgép típusa: Láng 8 LD 315 RF
Épült: Láng Motor és Gépgyár, Budapest
Főgépteljesítmény: 2x800 LE
Személyzet létszáma: 23 fő
Az avatóünnepség szónoka
Rónai Rudolf közlekedési és
postaügyi miniszterhelyettes volt. A vendégek
a Dunaújváros nevű 1300 tonnás
tengerjáró hajóval érkeztek
az ünnepségre, közöttük üdvözölhettük
Földes Lászlót, a belügyminiszter
első helyettesét és Szarka Károly
külügyminiszterhelyettest, akiket a város
vezetői fogadtak. A hajó az úttörőzenekar
indulója kíséretében érkezett
a hajóállomásra. Nagyszerű látvány
volt a Dunaújváros, amelyet Fiikei Sándor
hajóskapitány vezetett. A hajó
az ünnepség után a város lakóival
tett egy-két fordulót a Dunán,
s néhány óra alatt sok százan
tekintették meg a kitűnő alkotást. A Dunaújváros
tengerjáró 1964. április 30-án
újra a városba látogatott. Ekkor
érkezett haza első tengeri útjáról.
A hajó személyzetét nagy szeretettel
fogadtuk.
dokkban
Az m/s "Dunaújváros" (hívójele:
HAAB) a "Hazám "-sorozat hetedik tagjaként
épült a DETERT részére, majd
a MAHART tulajdonába került. 1973-ban eladták
a Singapore-ban bejegyzett Ningpo Shipping Co. hajózási
vállalatnak. Új tulajdonosa "Ningpo
Violet" névre keresztelte.
Bár
stílusidegen, mégis érdemes felidézni
egy magánbeszélgetést, amelyet
a könyv egyik szerzője folytatott egy volt tengerésszel,
aki a sorozat több hajóján is megfordult:
"Akkoriban nagyon jó volt tengerésznek
lenni. Sorba jöttek az új hajók.
Azt hittük, hogy mindig így lesz-"
1975-től a hajó neve "Carpenter", 1977-től
"Anna-Minak", 1979-től "SunnyL.".
Annyit tudunk biztosan, hogy az egykori "Dunaújváros"
1981-ben még létezett. A hajó utolsó
parancsnoka magyar lobogó alatt: Tardi Attila
tengerészkapitány. A nagy múltú
magyar Duna-tengerhajózás végzetének
kezdete 1969-re tehető. Ekkor hozta a MAHART azt a döntést,
hogy a folyam-tengeri hajóit nem engedi többet
a Dunára. Rakományaikat azontúl
valamelyik torkolati kikötőben kellett felvenniük
belvízi áruszállítóról,
illetve arra átrakni. Ezzel a speciális
építésű hajókat kivonták
speciális környezetükből. Ezzel elkövették
a magyar hajózás történetének
egyik legnagyobb tévedését, amelynek
következményei máig hatnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése