2017. január 22., vasárnap

54. Harcban a hóval

kép forrása: jakd.hu

1987. január 13.


Torlaszok az utakon * Akadozik a közlekedés * Tanítási szünet a középiskolákban * Gondok az ellátásban

Harcban a hóval

A csaknem szibériai zordságú időjárás már vasárnap kora hajnalban figyelmeztetett: próbára teszi a közlekedőket. A szél hótorlaszt emelt a 6-os úton Ercsi és Százhalombatta között, s éjjel két óra tájban fogságba ejtett huszonöt-harminc személyautót. Vezetőik az úton hagyták kocsijukat. Ez jócskán megnehezítette a közúti igazgatóság hóeltakarító munkáját, de végül az út szélére vonszolták a lezárt kocsikat, s egy óra elteltével megindulhatott a forgalom a 6-os úton.
A továbbiakban vasárnap nem is volt fennakadás közútjainkon Dunaújváros környékén. Hétfőn viszont igen.
A szakadatlan hóesés és a viharos szél miatt járhatatlanná váltak a Dunaújváros környéki utak, a 6-os utat kivéve, amely nagy üggyel-bajjal egy nyomon járható maradt. A közúti igazgatóság helyi szakaszmérnökségének tájékoztatása szerint a 62-es út vasárnap este óta járhatatlan Székesfehérvár és Seregélyes között.
Amon Jánosné, az 1-es postahivatal vezetője megerősíti az elmondottakat: - Az egyik postaszállító autónk még vasárnap este útnak indult, de nem jutott el Fehérvárig. Azt sem tudjuk, mi történt a kocsival és az emberekkel. Tény az, hogy sem Székesfehérvárról, sem Budapestről nem érkezett hétfőn postai szállítmány, így újság sem.
Az ingatlankezelő vállalat hóügyelete már vasárnap hómunkásokat vett fel, s az éjszaka dolgozott az összes kis- és nagy teljesítményű hóeltakarító gépe, sőt, honvédségi segítséget is kért. Mégis nehezen birkózott meg a nagy tömegű hóval, csak a főutakat és a legfontosabb járdákat sikerült úgy-ahogy szabaddá tenni.
A rendkívüli helyzet miatt az Alba-Volán dunaújvárosi üzemigazgatósága hétfő hajnalban csak a 3-as, 4-es, 14-es, 16-os, 20-as és 26-os vonalon indított szóló autóbuszokat, így a munkába járók jó része gyalog indult el. A környékbeli községek közül csupán Kulcsról, Adonyból, Soltról és Baracsról érkezett egy-egy autóbusz, ezért a bejáró dolgozóknak csak kis részét tudta a Volán bejuttatni munkahelyére. A környékbeli községekbe egyetlen járatot sem indítottak, s távolsági járataik sem közlekednek. További gondja a Volánnak, hogy nem érkezett meg vasárnap az autóbusz Komáromból, Pápáról és Sopronból. Szloboda György, termelési-forgalmi osztályvezető elmondta még, hogy nem tudták elindítani a FÜSZÉRT-et kiszolgáló teherautó-járatokat sem, csupán az óvodai szállítmányokat juttatták el rendeltetési helyükre.


A vasút, ha üggyel-bajjal is, de fenn tudta tartani a forgalmat, bár a személyszállító vonatok hatvan-százhúsz percet, vagy ennél is többet késtek. A reggeli munkásjáratok ötven-hatvan perc késéssel érkeztek meg Pusztaszabolcsról, Paksról, Rétszilasról. A hétfő reggeli gyorsvonat pedig 138 perc késéssel indult Dunaújvárosból Budapestre. A vonatok késésének legfőbb oka, hogy igen körülményes a váltók állítása a hóviharban.
Igen nagy nehézségek elé néz a tejüzem. Reinitz Zoltán üzemvezető elmondja: a tejszállító autók közül néhány az árokba csúszott, vagy elakadt útközben. A jobban megközelíthető városi üzletekbe kivitték a tejet, de akadtak megközelíthetetlen boltok. Nagyobb gond, hogy a környékbeli községekből nem tudták behozni a frissen fejt tejet, s emiatt fennakadás következhet be a következő napokban a tej- és tejtermék-ellátásban.

A hideg, havas idő nem okozott fennakadást a kenyérsütésben, de a rendkívül hideg idő miatt a 14 kenyérszállitó autó , közül mindössze 4-et sikerült el-indítani. Ezekkel elsősorban a városi üzletekbe juttatták el a kenyeret, mert a környékbeli utak járhatatlanok.
Hétfő délelőtti helyzetkép Szabolcs Lászlótól, a KM közúti igazgatóságának ügyeletesétől: Dunaújváros kör-nyékén az utak kilencven százaléka járhatatlan. Csupán a 6-os úton lehet - nehezen - közlekedni Adonyig és Tolna megye határáig. Nagyvenyim környékén az elakadt személyautók miatt az árokba csúszott, illetve elakadt egy hómaró és egy gréder.

A megyei tanács kétnapos tanítási szünetet rendelt el a megye középiskoláiban, az általános iskolák esetében helyben dönthetnek arról az iskolaigazgatók, hogy szüneteltetik a tanítást.


A vasműben is rendkívüli nehézségeket okoz a havazás; a legnagyobb erőket a melegüzemek működésének biztosítására fordítják - ennek ellenére a kohó, az acélmű, a kokszoló egy része hétfő reggel nem üzemelt. A vidéki munkások vagy késve, vagy egyáltalán nem érkeztek meg, A férfi irodai dolgozókat hóeltakarításra vezényelték. Rajtuk kívül is várnak hóeltakarítókat a vállalat dolgozói közül - állományon kívüli bérből délutánra 400, éjszakára 600 forintot fizetnek munkájukért. Elsődleges feladatuk a fontosabb vasúti sínek megtisztítása, ugyanis a szerelvények nagy része mozgásképtelenül vesztegel.

A hirtelen lehűlés miatt hétfőn hajnalra elfagyott az erőmű egyik vezetéke, ezért a város távfűtésében kisebb zavar támadt. A hibát még reggel kijavították, és a délelőtt folyamán megkezdték a rendszer felfűtését. Minden kazán működőképes és a tüzelőanyagból is elegendő áll rendelkezésükre.

A helyzetkép lapzártakor hétfőn fél kettőkor: a Volán autóbuszai elindultak Kulcsra és a kerülő úton (az új utat teljesen betemette a hó) Baracsra. A Volán a műszakváltás idejére a 3-as, a 4-es és a 14-es vonalakra csoportosítja át autóbuszait, a többi helyi járat ritkítása árán is, hogy minél többen eljussanak munkahelyeikre. A kenyeret és tejet szállító autók a városból elindultak minden irányba. Nagyvenyimre, Mezőfalvára és Perkátára katonai járművekkel próbálják eljuttatni a szállítmányokat. Az iváncsaiak a Szalmacsárdáig kijönnek szánokkal, vagy a szövetkezet járműveivel a kenyérért, Besnyőre és Beloianniszra pedig Pusztaszabolcsról juttatják el a kenyeret.
Küzdelem
Komolyan fontolgattam a hétvégén, hogy néhány nap szabadságot kérek, majd csak eláll a hó, és véget ér a cudar idő.,. Aztán a hosszú nyaralás vágya győzött lustaságomon, és sok száz elkeseredett, legalábbis elkeseredetten elszánt sorstársammal csak elvergődtem a munkahelyemig.
Ahol csukva ajtó-ablak, és fűtenek. De némi lelki-furdalással gondolok azokra, akik küzdelmesebb foglalkozást választottak.
Vagy inkább hivatást?
Mert kell lennie valami elhivatottságérzésnek abban a gépkocsivezetőben, aki a busz, a tejszállító-autó, a kenyeres kocsi, a hókotró, hómaró volánjánál ül, és makacsul próbálja mozgásra bírni gépezetét. Kell valami elhivatottságérzésnek lenni abban, aki - ki tudja, hányadik órája - küzd a megrekedt vonatok bevontatásával, aki utat próbál törni az óvodába igyekvő gyerekeknek, a munkába indulóknak. Kell elhivatottságérzésnek lennie abban, aki negyedik napja töri a fejét, hogyan lehetne a kevés gépet és eszközt a lehető legjobban csoportosítani, oda küldeni, ahol a legjobban kell.
Most kétszer ennyi gép is kevés lenne.
Most kétszer ennyi elhivatott, megszállott, makacs ember is kevés lenne.
Az országutakon elakadt gépkocsik, a gépkocsikban emberek: éhes, szomjas, fázó emberek várnak segítséget. A boltok - s a vásárlók! - árut, a gyárak anyagot, szerszámokat várnak. S mindannyian szeretnénk melegben, esténként villanyfényben, semmiben sem szűkölködve átvészelni ezeket a mindenkit próbára tévő napokat.
Hajnalonta és esténként, amikor az utcára: a hidegbe, hófúvásba kényszerülünk, ha csak néhány percnyi időre is, ebből a néhány percből szenteljünk egyet azoknak, akik jogos elvárásaink teljesítéséért dolgoznak. Küzdenek.
Egy gondolatnyi köszönet mindannyiunktól jár nekik.
P. J.

kép forrása: jakd.hu


1987. január 16.

Havazás után ónos eső * Akadozik a közlekedés * Az ellátásban nincs komolyabb fennakadás * Újabb lehűlés várható

Küzdelem a hóval, hideggel

Csütörtökön már ötödik napja tartott az  egész országra kiterjedő küzdelem a hóval. A szerdai enyhülés után csütörtök hajnalra néhol az újabb havazás, erős szél, másutt az utakra fagyó ónos eső jelentett óriási gondokat. A távolsági közlekedés gyakorlatilag megbénult, kis távolságokra is csak nehezen jutnak el járművek, a városok helyi közlekedésében szinte mindenütt nagy zavarok voltak. Az országos és a helyi operatív bizottságok, a közlekedés, az egészségügy, és sok más szakma, hivatás dolgozói megfeszített munkájának eredményeképpen azonban az alapvető élelmiszerekből és fogyasztási cikkekből megfelelő mennyiség áll rendelkezésre mindenütt, az üzemek kisebb-nagyobb fennakadásokkal dolgoznak. Összeállításunkban a tél okozta nehézségek leküzdéséről próbáltunk nem hiánytalan, de jellemző képet adni.


A tegnap reggeli állapotokról az ügyeleti szolgálatok az alábbi tájékoztatást adták:
 Szabolcs László, a közúti igazgatóság helyi szakaszmérnökségének ügyeletese: - A hozzánk tartozó mintegy 350 kilométernyi úthálózatot szerda estig csaknem teljesen felszabadítottuk. Minden községbe el lehet jutni. Nem járható az Adony-Káloz közötti, valamint az új baracsi út, s négyméteres hófallal küszködtünk a Besnyő-Pusztaszabolcs  közötti úton. Mivel hajnalban elkezdett esni az ónos eső, abbahagytuk az említett három út felszabadítását, minden gépünket az utak sózására és a jégpáncél feltörésére csoportosítottunk át.
 Palázsi Péter, a Béke téri autóbuszállomás forgalomirányítója elmondta, hogy a környékbeli autóbuszjáratoknak csupán fele ékezett be háromnegyed hatig, a helyi járatok a 18-as busz kivételével közlekednek. A 16-os csak nagy kerülővel tudja útvonalát végigjárni, emiatt harminc
helyett ötven percig tart egy-egy forduló. A papírgyár közelében összecsúszott két busz, emiatt húsz percig állt a forgalom a Papírgyári úton.
Valamivel később Molnár József személyfuvarozási üzemvezető arról adott tájékoztatást, hogy a soproni kivételével a távolsági járatokat elindították, bár a komáromi és a pápai busz csak Székesfehérvárig megy. Rácalmás és Kulcs között egy csuklósbusz az árokba csúszott, s Kisapostagról nem érkezett be a műszakos járat, mert a jeges emelkedőn nem tudott felkapaszkodni.
Hiába indultak el Budapestre is az autóbuszok, a járatok Ercsitől visszafordultak, mert Százhalombatta határában újabb hótorlaszt emelt a szél.
 Szabó Károlyné, a vasútállomás forgalmi naplózója így vázolta a helyzetet: - A hófúvásos időszakban sem bénult meg a vonatforgalom, s csak néhány személyszállító szerelvény "maradt ki". Csütörtök hajnalban Paks és Rétszilas felől 25, Pusztaszabolcsról 50 perc késéssel érkeztek a munkába járókat hozó vonatok.
 Gyenes Miklós, az IKVGV főmérnöke: - Egész éjjel dolgozott az összes gépünk, hajnali két órától mintegy százhatvan dolgozónk is az utakat tisztította. Hajnali fél öttől sóztuk az utakat, amelyeken ha lassan is, el tudtak menni a buszok. Kivétel ez alól a Pincesor és az Apáczai Csere János utca.
ÉS KÉSŐBB?
Nehéz napokat éltünk (élünk) át, sokszor élet-halál múlik néhány ember kitartásán, elszántságán, azon, hogy odafigyelnek-e, odafigyelünk-e egymásra? Az a katona, aki harmadnapja alig alszik, s páncélosán betegeket szállít a kórházba, két mentés között azon izgul, hogy az előző fuvarban beszállított kismama vajon rendben-egészségben megszülte-e gyermekét? Vadidegenek söprik ki a nyugdíjas udvarát a hótól, és köszönetet sem várva távoznak...
A nehéz helyzet, a szükségmegoldások legjobb tulajdonságainkat szabadítják fel bennünk a jelek szerint. Ez jó.
S ha visszaállnak a normális viszonyok?
-p-

Mi a helyzet a szemétszállítással?
- Szerdán kiürítettünk minden szeméttárolót, amelyhez hozzáfértünk. Több helyen, például a Derkovits utcában, a Munkásőr utcában, a Komócsin ligetben személyautók álltak a konténerek elé, akadályozva a munkánkat. Mindegyik szemétszállító kocsink járja a várost, takarítóbrigáddal megerősítve. Tehát nem marad szemetes egyetlen utca sem.

Kilencvenketten nem tudtak eljutni munkahelyükre hétfőn a papírgyár dolgozói közül - távolmaradásuk azonban nem okozott fennakadást a gyár munkájában. 
Hétfőn egész nap termeltek, kedden és szerdán azonban problémákat okozott a gőzszállítás akadozása: a papírgyár a vasműtől vásárolja a munkához szükséges gőz nagyobb részét, s a gőztermelés, szállítás oly mértékben akadozott, hogy kedden szinte nem is volt termelés. Szerdán is sokat álltak a papírgépek - a kiesések csökkentése érdekében a három gyártósor közül egynek a nagyjavítását a tervezettnél egy héttel előbbre hozták. A csővezetékek a gyárban is el-elfagytak, a munkások azonban sikerrel birkóztak meg ezekkel a gondokkal. A papírgyár téli felkészülése végül is sikeresnek bizonyult.

A rendkívüli hideg elsősorban a kokszolóműnél a szén feladásánál okoz gondot - mondja Solymos Ernő, a Dunai Vasmű műszaki igazgatójának termelési helyettese. -Ezenkívül a tömörítő üzemmenetének biztosítása, a vasúti átjárók és váltók tisztítása adja a legnehezebb munkát a gyáregységeknek. Csütörtökön megkezdődött a csarnok tetejének és a csatornalefolyók környékének tisztítása. Készenlétben állnak a tűzoltók a víz szivattyúzására. A termelés területén némi javulás tapasztalható az előző napokhoz képest. Az elegytéri daruk áramvezetőinek hibái miatt a vashulladék adagolása akadozik. A lemezfeldolgozó üzemeiben, valamint az öntöde és kovácsüzemben az energiatakarékosság miatt két napig nem volt termelés. Szerdán délelőtt az országosan elrendelt energiakorlátozást feloldották, így a szükséges villamos energia és földgáz rendelkezésünkre áll. A MÁV-tól 150 tehervagon beérkezett, a szállítmány kétharmada szén. A befagyott kocsik kigőzölésére, takarítására külön erőket kell mozgósítanunk. Budapest gázellátását zavartalanul tudtuk a napokban is biztosítani, s a papírgyári gőzkorlátozást is feloldottuk. A vállalat bejáró dolgozói közül hétfőn 350-en hiányoztak, de fokozatosan, az útviszonyok javulásával egyre kevesebb hiányzónk volt.
*
A 26-os Építőipari Vállalat kollektív szerződése szabályozza, mikor, s melyik munkahely dolgozói mehetnek fagyszabadságra, így a legtöbb főépítésvezetőségen hétfőtől már nem dolgoztak az emberek.
*
A város víz- és fűtésellátásában - a hét eleji helyenkénti melegvízszolgáltatási zavarok kivételével - nem okozott különösebb gondot a hideg idő. A Dunai Vasmű a megfelelő hőfokú vizet biztosítani tudja a fűtésrendszer üzemeltetéséhez. A Víz- és Csatornaművek gépparkja üzemképesen bármelyik pillanatban kész a hibaelhárítási munkákra.
Ugyanez elmondható a lakások gázszolgáltatásáról is. Fennakadás csütörtök délelőttig sehol sem volt, s hét eleji fogyasztásnövekedés is visszaállt a korábbi hétköznapi mennyiségre.
*
Reinitz Zoltán a dunaújvárosi tejüzem vezetője: - A körülményekhez képest elég jól átvészeltük ezeket a nehéz napokat. Hétfőn több begyűjtőhelyen nyerstej-értékesítéssel hidalták át az ellátásgondokat, a városba és a falvak nagyobb részébe tudtunk szállítani, ha nehézségek árán is. Kedden-szerdán mindenhonnan behoztuk a tejet és kivittük a késztermékeket. Dolgozóink emberfeletti munkát végeznek, napi tizenhat-tizennyolc órát töltenek munkával.
*
Szakály István a Dunaújvárosi Sütőipari Vállalat igazgatója: - Nemcsak a kenyérellátást tudjuk biztosítani, hanem a mai naptól (csütörtök) péksüteményekből is a teljes választékot készítjük. Komoly gondot csak a keddi nap okozott, amikor a szokásosnál hét mázsával több kenyeret vásároltak a város lakói. A megrendelt mennyiségeket a nehéz körülmények ellenére minden üzletbe kiszállítjuk.
*
A Dunaker üzleteiben a körülményekhez képest megfelelő az ellátás - tájékoztatott bennünket tegnap délelőtt Molnár József, a vállalat igazgatója. Kezdetben a kenyérellátással voltak gondok, mert a gyár nem győzte á munkát, de az elmúlt napokban ez már kiegyensúlyozottá vált. Tejtermékeket a napokban Komáromból, húsféléket pedig Szekszárdról és Kaposvárról szállítottak. Így húskészítmények, ha kisebb választékban is, de kaphatók. Ez utóbbiakból tegnap például csaknem negyven mázsa érkezett a vállalathoz a kaposvári üzemből.
*
- Hála a keddi, szerdai kedvezőbb lehetőségeknek, megfelelő árukészlettel rendelkeznek a környék falvai - adott tájékoztatást Szabó István, a Dunaszöv ÁFÉSZ elnöke. - Ha megkésve is, de mindenhová eljutott a tej és a kenyér. A nagykarácsonyi termelőszövetkezet szánkókkal segítette a szállítást. Így minden községben elegendő élelmiszer került a családok éléskamrájába. A szövetkezet még két teherautóval is ki tudta segíteni a FÜSZÉRT-et. Az ÁFÉSZ konyhái is folyamatosan üzemelnek, így a diákok étkeztetésével sincs gond.
*
A Dunavidéki Vendéglátó Vállalat több, mint húsz konyháján naponta huszonháromezer előfizetéses étkezőnek főznek. Halász József-től, a vállalat igazgatójától arról érdeklődtünk, hogy megkapják-e az ételkészítéshez szükséges nyersanyagokat?
- Hétfőn nem volt, gond, hisz az aznapra való nyersanyagot már előző hét péntekén tároltuk, de izgultunk, másnapra lesz-e utánpótlás. Szerencsére a hús- és zöldségfélét, valamint a tejtermékeket szállító autók kedden és szerdán megérkeztek. Most annyi tartalékunk van, hogy hétfő estig nincs gond az ételkészítéssel.
*
A Dunaújvárosi Munkásszövetkezet üzleteinek áruellátásáról a következőket mondta Szabó Györgyi áruforgalmi előadó: - Szerencsére még szerdán hoztunk bőségesen tőkehúst és húskészítményeket Gyuláról, Szekszárdról. Készleteinkkel akár a jövő hét közepéig is kitartunk. Kaptunk egy kevés étolajat is a FÜSZÉRT-től. A tejüzem és a kenyérgyár segítőkész, jól ellátja üzleteinket, bár csütörtök reggel a síkosság miatt késtek a szállítmányok.
*
Baksa László, a FÜSZÉRT dunaújvárosi fiókjának vezetője: - A város üzleteibe program szerint kiszállítottuk az árut az egész héten. A környékbeli boltokba hétfőn semmit sem tudtunk eljuttatni, kedden kerülő úton Sárbogárd, Lajoskomárom körzetébe vittünk árut, szerdán minden irányba elindultak a megrakott teherautók, ám a hó, a hideg és a síkosság miatt minden munkafolyamat lelassult. Ezért ma (csütörtök) reggelre több kocsit rendeltünk a Volántól, férfi dolgozóink pedig beálltak rakodómunkásnak, és elkísérik a teherautókat, mert nagyon elmaradtunk a szállításokkal. 
*
Dózsa György, a ZÖLDÉRT kirendeltségének vezetője megnyugtató híreket közölt. Dunaújváros ellátása alapvető árukkal - burgonyával, vöröshagymával, káposztával - megoldott. Sárgarépából és gyökérből van kevés, mivel Székesfehérvárról csak szovjet terepjáró autóval tudtak kisebb menynyiséget elhozni. Ugyancsak gondot okoz az alma beszerzése, mivel Solt környékéről még nem érkezett szállítmány. A vállalat csütörtökön készen állt arra, hogy a környék falvaiba is eljuttassa a zöldségféléket, ám az árukkal megrakott teherautókat reggel még nem tudták (nem merték) elindítani.
*
Ámon Jánosné, a Dózsa György úti főposta vezetője: - A héten járhatatlan volt a 62-es út, ezért hétfőn sehogy, kedden Érd felé kerülve, szerdán meg vasúton jutottak el a városba a postai küldemények. Hétfő kivételével Budapestre megérkeztek a járataink, tehát az itt feladott küldeményeket továbbítani tudtuk, az onnan hozottakat pedig kézbesítettük a címzetteknek. Ma (csütörtök reggel) félútról vissza kellett fordulnia a Székesfehérvárra küldött kocsinknak, így megyei újság nem érkezett a városba. Budapestről a központi napilapokat megkaptuk, azokat kézbesítjük. 
*
Az Ásványolajforgalmi Vállalat kirendeltségvezetője, Gallai Lajosné: - A benzinkutak tökéletesen ellátottak. Kisebb fennakadás csak Adonyban volt, a gázolajtartálynál megdermedt a töltőfej. A háztartási tüzelőolajból is elegendő készletünk van, gondot okoz azonban, hogy több óvoda, iskola, bölcsőde nem rendelkezett megfelelő tartalékkal, és most rendeltek nagyobb mennyiséget tőlünk. A szállítás nekünk is gondot okoz, de a gépkocsik beindításához a honvédségtől kaptunk segítséget. 
*
A mentőállomáson Sirmer Lajos mentőtiszttől kapott tájékoztatás szerint az elmúlt napokban a szokásosnál körülbelül kétszer több munkájuk akadt. Hétfőtől szerdáig több mint harminc helyre vonultak ki esetkocsival. Szerencsére kisebb - elesésekből, elcsúszásokból, illetve fagyásból származó - balesetekhez, sérülésekhez hívták a mentősöket. S ami talán meglepő, az utóbbi napokban megnőtt a szülések száma, egy csecsemő például útban a kórház felé, a mentőautóban jött a világra.
A mentők a városban mindenhová eljutottak, a környékbeli falvak közül Pusztaszabolcs, Besnyő, Beloiannisz és Iváncsa nehezen megközelíthető.
*
A közlekedés átmeneti megbénulása, lelassulása azoknak a betegeknek jelentette a legnagyobb veszélyt - például vesebetegeknek -, akiknek rendszeres időközönként speciális kezelésre van szükségük. Az Országos Operatív-Koordinációs Bizottság, a mentőszolgálat, a városi kórház és az MHSZ együttműködésével szervezték meg kedden két súlyos beteg elszállítását Dunaújvárosból Budapestre. Délelőtt katonai helikopter érkezett a kisapostagi sportrepülőtérre, ahová mentőautóval vitték a betegeket - s kora délután a helikopter sikeresen landolt a fővárosban.
*
Városszerte meg-megszakadt csütörtök délelőtt az áramszolgáltatás, Pocsai István DÉDÁSZ kirendeltségvezetőtől érdeklődtünk, hogy mi történt tulajdonképpen.
- Az egy-egy pillanatra megszűnő áramszolgáltatás visszakapcsolásakor több transzformátorállomáson üzemzavar keletkezett. Zavarelhárító csoportjaink azonnal munkához láttak. Rövid ideig tartó áramszünet volt a Béke I. és a Castrum városrészben, a kórházban és környékén, valamint csaknem háromnegyed óráig tartó áramkimaradás következett be a kikötőben és a Szalki-szigeti csáposkutaknál, emiatt akadozott a vízellátás is. Az áramszolgáltatás helyreállítása után három szerelőcsoport is megkezdte a sérült kábelek helyreállítását.

kép forrása: jakd.hu

1987. január 20.

Bőven akad még tennivaló a zimankó miatt

Nehéz napok után 

Országszerte csaknem megbénult a személy- és áruszállítás a január 12-vel kezdődő héten a hóesés és a fergeteges hófúvás miatt. Ahogy országosan, városunkban is operatív bizottság alakult, amelynek feladata volt döntéseket hozni, sürgősségi sorrendeket meghatározni annak érdekében, hogy a városban és a környéken élő lakosság alapvető ellátása minden körülmények között biztosítható legyen. E bizottság munkáját dr. Varga Lajos tanácselnök-helyettes irányította. Őt kértük, összegezze; milyen erőfeszítésekkel, s főként mely vállalatok, szervezetek közreműködésével, hogyan sikerült eleget tenni ennek a feladatnak.
- Különösen a hét első két napján hősies munkát végeztek a tejüzem, a sütőipar, a Volán, az útfenntartó szervezetek dolgozói, s közülük is főként azok, akik a hóviharban eljuttatták az élelmet a falvakba, segédkeztek a buszok, gépkocsik, szállító járművek mentésénél, például a Volán autómentői. Segítettek egy szovjet alakulat katonái is, akik lánctalpas terepjáróval jutottak el Székesfehérvárra. Nekik köszönhető például, hogy fizetést kaptak a Volán itteni dolgozói. Néhány nagy teljesítményű Volvo géppel segítette a 26-os AÉV az élelmiszer szállítmányok eljuttatását rendeltetési helyeikre. A város ellátásában nagy segítség volt, hogy soron kívül tőkehúst és húskészítményeket kaptunk Szekszárdról, míg járhatatlan volt a 62-es út, s nem tudtunk Székesfehérvárról húst hozni. Kisegítette Dunaújvárost két kamion szállítmánnyal a Gyulai Húskombinát is, amely a munkásszövetkezettel áll kapcsolatban, s megérkezett Kaposvárról is a húsáru. Kenyér folyamatosan volt a városban, leszámítva néhány üzlet átmeneti hiányát, amit az okozott, hogy kismértékű felvásárlási láz volt tapasztalható.
- A helyzet értékelésünk szerint szerdára, csütörtökre teljesen normalizálódott, sikerült feltölteni áruval az üzleteket. Energiaellátásban nem volt fennakadás, kivéve az országos villamosenergia-hálózatban fellépett zavart, aminek következménye volt a csütörtök délelőtti áramszünet. Mivel ugyanebben az időben Ercsiben is áramszünet volt, átmeneti vízhiány lépett fel a városban, ami szerencsére nem tartott sokáig. Kedden-szerdán nehezen tudták felvásárolni a környékbeli községekben az állatokat, de a Dunaszöv ÁFÉSZ emberei, ha késéssel is, elvégezték ezt. A Zöldért áruellátása péntekre normalizálódott, miután járhatóvá vált a 62-es út.


A múlt hét elején többször volt szükségük az utasok segítségére az elakadt autóbuszoknak.
Képünkön az Apáczai Csere János utcai emelkedőn tolják fel a 16-os számú járatot



- Okozott-e zavart a hétvégi hóesés?
- Nem. Mind a hét végén, mind a hétfői munkakezdések idején a megszokott rend szerint közlekedtek a járművek, bonyolódott az áruszállítás.
- A helyzet normalizálásához mivel és mennyiben járult hozzá a lakosság?
- A kérésre, hogy aki csak teheti, vegyen részt a hóeltakarításban, a vártnál kévesebben reagáltak. Az IKVGV házkezelőségei is, a népfrontkörzetek is szerszámokat, lapátokat bocsátottak a jelentkezők rendelkezésére. Bővebb tájékoztatást erről Csima Sándorné, a HNF városi titkára tud adni.
Csima Sándorné: - Derekasan kivették részüket a hóeltakarításból az I-es körzet lakói, különösen a Gagarin lakásszövetkezet tagjai a Barátság városrészben, valamint az Asztalos János utcában lakók. Említésre méltó a III-as körzetbeliek részvétele is, míg a II-es, az V-ös, a VIII-as, a IX-es és a X-es körzetben csak szórványosan kapcsolódtak be a hóeltakarításba a lakók. A Pentele városrészi körzet viszont természetesnek találta, hogy az ott élők maguk tisztítják meg járdáikat.

Ki az úr - s ki a legény?

Csak szél ne legyen! 

Múlt kedd, délelőtt tíz óra.
A Közlekedési Minisztérium dunaújvárosi szakaszmérnökségének telephelye kihalt. Mindössze egy Csepel árválkodik az udvaron, javításra várva. Az irodahelyiségek is üresek. Egy nyitott ajtó mögött néhányan pufajkában, bundában áll nak, s csak úgy papírból, kézből éppen néhány falatot kapnak be.
Schreiner Bélának, a szakaszmérnökség vezetőjének az arcán jól látszik a fáradtság. Az elmúlt napokban összesen ha tíz órát aludt, azt is több részletben.
Rövid helyzetértékelés.
Vasárnap reggel óta küzdenek a hóval. Nyolc ekéskocsi, három hómaró, egy gréder, két nyitóekével fölszerelt MTZ traktor járta a hozzájuk tartozó 333 kilométernyi útszakaszt, s próbálta megtisztítani a hótól. Segítenek még a Vízi Társulat, a Közúti Építő Vállalat és a Betonútépítő Vállalat nélkülözhető gépei is. A községekben a helyi termelőszövetkezetek gépel is beavatkoztak a hócsatába. A hatos út megtisztításában pedig a szovjet hadsereg gépei és katonái is segítettek. Az utakon rengeteg az elakadt, elhagyott jármű, ami nehezíti a munkát.
Kedd délelőtt, tizenegy óra.
Kocsiba ülünk, s elindulunk megnézni, hogyan állnak a hatvankettes út felszabadításával. Két irányból folynak a munkálatok, a fehérváriak onnan, a dunaújvárosiak innen próbálnak áttörni. A Zsuk hátuljában néhány betonnehezék jelzi - a lapátokon kívül - hogy nem sétakocsikázásra indulunk. Tóth András biztos kézzel forgatja a volánt, s ha zötykölődve, meg-meg csúszva is, de haladunk.
- Az elmúlt napokban tulajdonképpen csak életmentés folyt - mondja Schreiner Béla -, arra koncentráltunk, hogy a veszélyes helyzetekben lévőket kimentsük a hó fogságából. A mellékutakra még nem is jutott időnk, pedig 72 órás szolgálatban dolgoznak az emberek és a gépek.
Ráfordulunk a hatvankettes útra, Perkátáig két személykocsival és három teherautóval találkozunk. Perkátán megállunk az élelmiszerboltnál. Rauf Józsefné üzletvezető elmondása szerint különösebb gond nincs. Elegendő tejet és kenyeret kaptak, igaz, a sütőipar kocsijai csak idáig tudtak eljönni, a többi boltba már a téesz járművei vitték az árut. Hentesáru nincs, annak Fehérvárról kellene érkezni, de még Seregélyesnél küzdenek az út felszabadításával.



Szabadegyháza előtt két elakadt nyergesvontató áll az út szélén, a sofőrök sehol, remélhetőleg biztos helyen vannak. Elhagyjuk a szeszgyárat, a vasúti kereszteződés után érezhetően romlik a helyzet. Egyre nagyobbakat zökkenünk, időnként meg-megcsúszik a kocsink. A kálozi bekötőutat érintetlen hó borítja.
- Ide még nem jutott erőnk - mondja a szakaszmérnökség vezetője.
A 26-os kilométernél megállunk. Pontosabban kénytelenek vagyunk megállni. Az utat két holland kamion torlaszolja el. Az egyik megcsúszott, s félig keresztbe fordulva áll a méteres hóban. Kuhinkó Ignác és Dostycza József egy nyitóekés MTZ-vel már megtörte körülötte a havat, most az UNIMOG hómarón a sor. Juhász Pál is Vőcsi Mihály kora reggel óta küzdenek a két kamion kiszabadításáért, az út szabaddá tételéért.
Megpróbálják kihúzatni a harminctonnás monstrumot, de a drótkötelük úgy pattan el, mint a cérna. A hollandok "bátor" emberek, vontatókötél nélkül indultak el, s a hóláncok is a szerszámosrekeszben pihennek. Nincs más hátra, az MTZ visszafordul, a szeszgyárból próbál erősebb kötelet keríteni.
De a hollandokon kívül is vannak bátor emberek. A rádió, a tévé, az újságok felhívása ellenére, egy KM-es Trabant csak nekivágott az útnak, abban bízva, ha a kamionok, buszok nem is, ő eljut Fehérvárra. Most arra vár, hogy a hollandokat kimentsék, s folytassa az útját. Később derült ki, hogy - szerencséjére - hiába várt, mert néhány száz méterrel odébb újabb elakadt kamionok zárták el az utat, s csak kedd estére sikerült a 62-est járhatóvá tenni.
Visszafelé megállunk a Vízügyi Építővállalat elakadt lánctalpas traktoránál. Mikor jöttünk, nem volt itt senki, most a gép kezelője egy másik lánctalpas vezetőjének segítségével próbál életet lehelni az elromlott gépbe. Hajnali háromkor akadt el, s gyalog ment haza, illetve segítséget kérni.
Egyre erősebben esik a hó.
- Csak szél ne legyen - fohászkodik Schreiner Béla. 
*
Félszáz ember s tucatnyi gép küzd Dunaújváros környékén az utak felszabadításáért. S hogy milyen eredménnyel, az nemcsak rajtuk múlik. Most az időjárás az úr.
D. K. Cs.

Nemzetközi legénység a kikötőben

A jég fogságában

Az uszályokkal zsúfolt öbölben hosszú percekig teremtett lélekkel sem találkoztunk. Nem vízállás - jégállásjelentést adhattunk volna a hajók személyzetének, de megelőztek. Időben a biztonságot nyújtó öbölbe vontatták az ideiglenes(?) lakóhelyüket is jelentő uszályaikat, amik most egy jó ideig itt is maradnak.



Milan Frcka főgépész és Ferdinand Perzecky - aki meglehetősen szabad fordításban - matrózfőnök, szemmel láthatóan jól érzik magukat. Pozsonyból indultak szállítmányukkal Jugoszláviába, de eddig jutottak. Társaik közül sokan hazautaztak, ők a mindennel ellátott szálláshelyen várják meg az idő enyhülését. Megszokott az ilyen hideg a hajósoknak, hiszen a főgépész immár harminchatodik éve járja a folyók útjait, s családja is beletörődött már a hajósélet viszontagságaiba - állítja ő.
Juhász Gábor, a vasmű kikötőüzemének vezetője a tűzoltóság, a MAHART és a vízirendészet képviselőinek kíséretében érkezik vissza a meleg irodába. Együttesen győződtek meg arról, hogy az uszályok biztonságban vannak, a megfelelő munkavédelmi előírásokat betartják a nemzetközi legénység tagjai. Az üzem dolgozói szabadságon vannak. Nem rendkívülin, hiszen a több éves tapasztalatok alapján januárra termékkiszállítást nem terveznek az üzemben, az érc kirakodása is az idő függvénye. A hét elején, igaz, mar újra dolgoznak a rakodók, de munkájuk nem a megszokott lesz. A téli időt használják ki a daruk karbantartására. A mozgatható és leszerelhető alkatrészeket a műhelyben újítják fel, de a villamos szerelőknek sem kell fázniuk, a gépházban és a darufülkében lehet fűteni.
Az élet tehát így sem áll meg, a téli ügyeletet tartóknak is akad munkájuk. Mindenesetre jobban örülnének, ha az idő engedne szorításából, hiszen a viszonylagos tétlenség így is idegfeszítő.
T. Sz.

kép forrása: jakd.hu

Megosztás:

0 megjegyzés: