"A kerékpárosok közlekedésének helyzete régóta akut probléma a településen, ami rendre konfliktusokat okoz a gyalogosokkal, vagy a gépjárművezetőkkel, de a biztonság terén is van még mit lépni. Ennek érdekében, illetve első lépéseként jövő héten csütörtökön nyilvános fórumot rendeznek a dunaújvárosi rendőrkapitányságon, ahol a DBB tagjai és a meghívott illetékesek mellett bárki elmondhatja véleményét, ötletét a témában. A bizottság ugyan csak javaslatot tehet, de cél az, hogy Dunaújvárosban egységes kerékpárút hálózat jöjjön létre, ugyanis vannak városrészek, amelyeknek jelenleg nincsen kapcsolata a további szakaszokkal. A koncepció kialakítása után kezdődhet a pénzügyi források figyelembevételével a megvalósítás, részben idén, részben pedig jövőre." teljes cikk: http://duol.hu/dunaujvaros/egyseges-biztonsagos-legyen-a-kerekparos-kozlekedes-1670874
szabadban
Nyilvános fórumra invitálják az érdeklődőket, érintetteket, illetve minden érdeklődőt, aki egy kicsit is többet szeretne tenni/tudni városunk kerékpáros közösségéért, a feltételek javításáért. Az összejövetel időpontja: 2015. január 15. 10 óra. Pár gondolatban én is összeszedném meglátásaimat.
1950 óta, amióta elkezdték építeni városunkat, a szocialista irányvonalnak megfelelően tágas helyeket hagytak a lakóknak, széles utak, apróbb ligetek, parkoktól változatos városszerkezetünk azóta is. Szerencsére. Nagyon sokan járnak kerékpárral dolgozni, aki már látta műszakváltás környékén a Vasmű környékét, az tudja miről van szó, de annak idején a Béke téren is rengeteg kétkerekű volt lelakatolva munkanapokon, gyermekkoromból ez nagyon megmaradt bennem. Személy szerint én is, ha tehetem, nyeregbe pattanok, bár lassan már csak hobbikerékpározásról beszélhetünk, mindennapi munkám során sajnos más közlekedési eszközt kell használnom. Kedvemet még az sem szegte, hogy sajnos már az 5. kerékpáromat koptatom, de most nem is erről kell szólnia a bejegyzésnek.
Lássuk hogy néz ki Dunaújváros kerékpárhálózata 2015 januárjában:
A térképen csak a kiépített utakat rajzoltam be, természetesen vannak felfestett "jelölt" útvonalak is, de ez nem sokat javít a helyzeten, véleményem szerint városunkban a kiépített kerékpárhálózat:
- nem összefüggő
- semmiféle kapcsolat nincs a városhatáron kívül található egyéb kerékpárhálózatokkal
- nem biztonságos, néhol kifejezetten veszélyes
- útburkolat felújításra szorul
- járdáknál nem megfelelően kialakított sarkok
Az amúgy rendkívül változatos környezettel megáldott környezet méltó lenne rá, hogy egy megfelelően kialakított rendszerben az emberek kimozduljanak, bár a kerékpározók többsége munkába járáshoz használja közlekedési eszközét. Mégis, képzeljük el azt az ideális helyzetet, hogy családi programként kerékpárral minden nehézség nélkül eljutunk egészen adonyig a dunaparton, vagy dél felé Dunaföldvárra, keleti irányban pedig csatlakozva az
Eurovelo 6-os útjához további szép helyekre juthatunk el, ehhez nagy segítség a 2007-ben átadott Pentele híd.
Kerékpárral szabadon, megyei matricák nélkül
Lássuk hát a főbb hiányosságokat hibákat, délről haladva:
Térképen nincs rajta, de nagyon jó minőségű kerékpárút vezet át a Pentele hídon, viszont a Papírgyártól elég elhanyagolt környezetben lehet eljutni, ez 2 km szakasz, egy része betonút a teherautók között, másik része már murvás, gyakran esőmosta, nem túl biztonságos.
Papírgyári úton a híd alatt hely hiánya miatt nincs lehetőség a kerékpár utakat összekötni, ez önmagában is a legbalesetveszélyesebb hely, de még egy beláthatatlan kanyar miatt megfelelő gyakorlat nélkül egyáltalán nem ajánlott.
Vasmű tér, ahol véget ér a kerékpárút, a parkoló autók között cikázva lehet csak továbbhaladni. Aki ezt nem vállalja, maradnak a magas járdák.
1962 - Vasmű út fotó: fortepan.hu
Vasmű út, ahol egyszer már volt kerékpárút. Hely van.... megfelelő átalakítással elég vonzó lehetne újra.
Vasmű útnál maradva, bár nem csak itt van ilyen: kerékpárút (legalább van!) a buszmegállóban.
Aranyvölgyi út, ahol van hely, van lendület az óváros felé és vannak oszlopok is a járdán, vagy éppen a járda közepén. Csak óvatosan!
Még egy aluljáró, Dózsa György út, Béke városrész. Nagy forgalom, közlekedni csak a járdán, lehet, pedig itt (is) van hely.
Főbb feladatok:
- városrészeket csatlakoztatni a hálózathoz, nem csak felfestésekkel
- még több kerékpártároló, pihenőhelyek a főbb látnivalóknál (felső-dunapart, Muki, Kiserdő, szabadstrand, Főiskola, stb.)
- összehangolni a már meglévő szakaszokat
- kerékpárutakat akadálymentesíteni
- megvizsgálni annak a lehetőségét, hogy az alsó dunaparton végigvezetve létre lehetne-e hozni egy összefüggő utat a Pentele hídtól a szabadstrandig
- oktatásba integrálni a kerékpározást, a KRESZT
- közlekedési park létrehozása, vagy mobil ügyességi pálya összeállítása
- kerékpáros klub/csoport támogatása, szorosabb együttműködés a kerékpárosokkal
dunaparti pihenő
Ideális helyzet soha nem lesz, és a fejlesztésekre is bizony költeni kell, néha nem is keveset, de hosszú távon ki kellene használnunk hogy van egy gyönyörű dunapartunk, Szalki-szigetünk, de a belvárosunk is bővelkedik látnivalóban, ideje lenne az idegenforgalomnak ezt az ágát is kihasználni.
Ne feledjük: közlekedjünk okosan, és a szabályok betartásával vigyázzunk magunkra!