2014. július 23., szerda

Nászút VIII. - Partraszállás Ázsiában

Ébredező tengerpart valahol Izmirtől délebbre

Utazásunk egyik legjobban várt pillanata, Törökország 3. legnagyobb városa Izmir. Reggeli érkezésünk után saját magunk vágtunk neki a város felfedezésének, ami valljuk be elég nehézkes pár óra alatt.

A határ mindenhol határ

Izmir lakossága 2005-ben kb 3, 5 millió, területe pedig hatalmas, Izmiri öböl mindkét partján végeláthatatlanságig házak, épületek, az öböl két partja között pedig hajókkal közlekednek, nyilván egyszerűbb.

az öböl jobb, és még jobb partja

Egyáltalán nem készültünk Izmirből, sőt egészében Törökországból sem, bár nyilvánvaló volt az öltözködési szabályok betartása, az idegen kultúra iránti tisztelet megadása. Mecsetek és bazárok országa minimum ennyit érdemel. Az öbölbe való behajózás elsőre ijesztő volt, Mustafa Kemal Atatürk arcával díszített török zászlók egészen nyomasztóan hatottak rám, de mint később megtudtam pont egy nappal nemzeti ünnepük után érkeztünk, ezért lógott mindenhonnan a nemzeti zászló, irodaházakról minimum egy hatalmas, lakóépületeknél pedig az ablakból, az erkélyről, mindenhonnan. Érdekes lenne mindez itthon....

zászlók mindenhonnan

Szerencsénkre amint leszálltunk a hajóról, megláttuk, hogy a kikötő bejáratától indul a sok városban ismert HOP-ON HOP-OFF buszjárat, ezzel a legtöbb helyre el tudtunk jutni városon belül, viszonylag olcsón, és gyorsan.

térképes, idegenvezetős....

rengeteg látnivaló, rövid idő...

Sofőrünk az épp felújítás alatt álló Agora mellett tartott kis 5 perces kávészünetet, így remek rálátásunk volt az ott folyó munkálatokra, de eljutottunk a város magasabb pontjára is, ahol gyönyörű panoráma várt minket.

agora területe eléggé feldúlva

díszes boltív

szép kilátások....

Mecsetek, kedves emberek, nyüzsgő nagyváros, és BAZÁÁÁÁR, ahol ha csak egy pillantást is vetsz a portékára, már körbeállnak és rád akarnak sózni mindent az árusok. Nehéz szabadulni tőlük, viszont ha érdekel valami, lehet alkudozni. Törökország hivatalos pénze a török líra, de lehet fizetni euróval is. A bazárban is, bár hivatalos árfolyam sehol nem volt. Gyors értékbecslés, határozott alkudozás, pacsi, jöhet az üzlet sikerességére az elmaradhatatlan tea.

végeláthatatlan bazársor

Október 30 ellenére gyönyörű, szikrázó napsütéses napunk volt, rövid városnézésünket pedig a tengerparton sétálva fejeztük be, ahol az erre szakosodott pancsolt/lopott árukkal seftelők kísérgették a turistákat a jó üzlet reményében. Bazárhoz hasonlóan itt sem egyszerű lepattintani őket. Ha megállsz, már jönnek is, hogy hátha meggondoltad magad, és a rendőrök jelenléte sem sokáig zavarja őket. Ettől eltekintve gyönyörű, rendezett a tengerpart.

laza ősz

Expo 2020 - majdnem...

Törökország (és Izmir) készült a 2020-as világkiállításra. Később kiderült, bár esélyesek voltak, de Dubai nyerte el a rendezés jogát.

Gyönyörű napot töltöttünk el Izmirben, szeretném azt remélni hogy még visszatérünk, és mindazokat a látnivalókat amiket most kihagytunk, meg tudjuk nézni. Érdemes lesz visszatérni.

a nap végére, kicsit átlényegülve :)